”A fi sau a nu fi”… concursuri la PMB!

-

Episodul 1

Nu mai e o noutate faptul că, periodic, doamna Liliana Maria Toderiuc-Fedorca, directoarea executivă a Direcției Cultură, Învățământ, Turism (PMB) pare preocupată de organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de manageri ai teatrelor bucureștene din subordinea Consiliului General al Municipiului București. De ce doar ”pare”? Pentru că nu este! Dovadă sunt repetatele tentative fără niciun rezultat.

Ce ne-ar face, așadar, să credem că, de astă dată, chiar vor avea loc aceste concursuri?

Nimic, absolut nimic. Ba dimpotrivă!

Să detaliem!

A promis domnul Nicușor Dan delegației Teatrului de Comedie, la întâlnirea în cadrul căreia s-a hotărât schimbarea managerului numit, tot de către dânsul, că ”va demara concursurile până cel mai târziu în 15 februarie” ?

Da, a promis și, iaca, se ține (oarecum) de cuvânt: doamna Liliana Maria Toderiuc-Fedorca a cerut teatrelor date pentru întocmirea noilor Caiete de obiective. (Detalii aici!) După cum se poate observa din solicitare, doamna Liliana Maria Toderiuc-Fedorca a copiat un tabel din OMC 2799/2015, pe care l-a transmis spre completare managerilor interimari și celor numiți temporar. Pentru asta nici măcar nu s-a mai străduit să citească OUG 189/2008, cu modificările și completările ulterioare (pe care de altfel nici nu o menționează) și, după cum reiese din document, nici chiar OMC-ul invocat. Pentru că altfel, ar fi putut afla că și managerii (numiți temporar) merituoși, conform evaluărilor anterioare, adică aceia care au obținut note de 9.00 și peste la evaluările finale, își vor prezenta proiectul de management pentru un nou mandat, tot în baza unor Caiete de obiective. Așa că ar fi fost necesar să fie incluse pe listă și teatrele cu manageri ”absolvenți”, respectiv  Teatrul ”Constantin Tănase”, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul ”Ion Creangă”, Teatrul Țăndărică. Faptul că au fost ”uitate” mă fac să cred că inițiativa de a se organiza concursuri rămâne la nivel de tatonare, fiind…  vădit nefondată.

Am aflat, pe surse, că domnul Nicușor Dan ar fi promis aducerea unor specialiști din străinătate pentru evaluarea proiectelor de management, deoarece, vezi Doamne, și-ar fi dat seama că a fost înșelat de către specialiștii români și că evaluările de până acum nu ar fi fost făcute onest.

Unii chiar îi apreciază ”sinceritatea”. Eu, nu!

Recunoașterea fraudei într-un grup închis este târzie și fără urmări. Ar trebui să-și ceară scuze public și să solicite reluarea tuturor evaluărilor cu… ”specialiști din străinătate” sau neaoși, din popor, că mai sunt și pe la noi unii care susțin adevărul și dreptatea.

De fapt, noi știm că se gândește la ”specialiști străini” pentru că nu mai găsește alții în România, care să scrie notele după dictarea doamnei profesoare Liliana Maria Toderiuc-Fedorca. Noi știm că nici măcar ”specialiștii” ăia, români, deja dezonorați după evaluările anterioare, nu se mai încumetă să accepte un nou compromis, temându-se de un scandal de presă, posibil și de breaslă (oricât de inertă ar fi aceasta din urmă).

Pe principiul simetriei, pe care până și doamna Liliana Maria Toderiuc-Fedorca ar fi obligată să îl respecte, vor trebui aduși cel puțin șase specialiști din străinătate, atâția câți au fost, din România, în comisiile care ne-au evaluat pe noi abuziv (asta dacă cei șase vor face parte din toate cele 16 comisii, că dacă nu, e necesar a fi aduși chiar mai mulți).

Ar fi interesant de știut cam cât costă o asemenea inițiativă halucinantă, punând la socoteală transportul, cazarea, diurna, onorariile, consultanții juridici (îmi iau permisiunea să mă îndoiesc că specialiștii străini sunt docți în legislația românească, pe care nici ai noștri n-o prea stăpânesc), translatorii (sau domnul Nicușor Dan se referă la artiști români plecați în străinătate)?

Ca urmare, nu e fezabilă o astfel de tentativă.

Cu siguranță, domnul Nicușor Dan speră ca, în cazul organizării concursurilor chiar înainte de Alegerile europarlamentare/ locale (procedural, nu pot avea loc înainte de sfârșitul lunii aprilie – începutul lunii mai), acestea să treacă neobservate.

Îl asigur că va putea avea parte de un mare scandal de presă, eventual și de breaslă! Să-și aducă dumnealui aminte cum a fost cu evaluările de la începutul anului 2022! Scandalul acela a fost doar o mostră, însă, fiind în plină campanie electorală, acesta va putea ajunge la dimensiuni monstruoase (mai ales pentru dânsul și viitorul său politic). Așa că e mai bine să rămână doar o palidă încercare (ca și până acum).

Cum (se) va justifica firava experiență managerială a candidaților favoriți, care, cu chiu – cu vai, au adunat vreo doi ani, unii nici atât, că au fost numiți mai târziu?

La toate concursurile organizate până acum în București, experiența necesară în managementul de stat a fost de minimum trei ani. Ar fi neplăcut ca tocmai favoriții să fie în impas, nu-i așa? Mai ales că, acum, domnul Nicușor Dan declară că se va preocupa personal, astfel încât concursurile să se desfășoare corect!

Ce va face domnul Nicușor Dan în cazul în care managerii demiși de dânsul abuziv în 2022 vor câștiga procesele și va fi obligat să-i repună în funcție, dacă va organiza concursuri (și) pentru Teatrul ”Nottara”, respectiv Excelsior, aflate în această situație?

Dacă nu cumva e sigur că nu va mai apuca un mandat și va face aceste concursuri doar ca să se răzbune pe cea/ cel care-i va lua fotoliul de primar, eu zic că e mai bine să se abțină măcar până după Alegeri și/sau (măcar) cu cele două teatre aflate în litigii!!!

Dacă tabelele solicitate vor fi completate  așa cum bănuiesc eu, mă tem că doamna Fedorca va ajunge iar în dificultate, Caietele de obiective fiind din nou…. ilegale (ca acum un an).

Dar despre acestea, la momentul potrivit!!!

Dragi colegi,

Există o singură cale de a scoate teatrele bucureștene de sub actuala ”căpușare” politică:

  • prin prezentarea unui număr cât mai mare la concursuri. La toate concursurile!
  • prin solicitarea de a fi observatori la interviuri; ar fi bine să se solicite transmiterea interviurilor live pe Zoom / Microsoft Teams / Google Meet, așa cum s-a întâmplat și cu noi, la evaluările anuale/ finale de acum doi ani (e la limita legii, dar există un precedent făcut de aceeași echipă din PMB);
  • prin amendarea oricărei ilegalități: prima este chiar faptul că nu se solicită date pentru întocmirea Caietelor de obiective și teatrelor cu manageri ”merituoși” (cu note de 9.00 și peste 9.00, la evaluările de final de mandat);

Și oricum e bine să nu uitați că aveți în mine un partener și un consultant neobosit! Doar mă cunoașteți! (Și unde mai puneți că am și mult timp la dispoziție!)

Marinela Țepuș
Marinela Țepușhttps://tepusa.ro
Este teatrolog și filolog. A fost secretar literar la Teatrul George Ciprian din Buzău, Teatrul Fani Tardini din Galați și la Teatrul Nottara din București. A fost directorul Teatrului Nottara din București și al Teatrului George Ciprian din Buzău. A primit, în 2018, Premiul Președintelui UNITEM pentru management, în cadrul Galei Premiilor UNITEM, ediția a XVII-a, iar în 2019, Premiul de excelență, în cadrul aceleiași Gale, ediția a XVIII-a. Activitate publicistică Din 1997, este critic de teatru, publicând (în calitate de redactor/ colaborator) cronici, interviuri, anchete, portrete, reportaje, în revistele: Scena, Luceafărul, Teatrul azi, Diagonale, precum și în ziare/ suplimente culturale: Rampa (Ziarul AZI), Ziarul de duminică, Gazeta Teatrului Național, Cotidianul, Adevărul literar şi artistic. Este membru UNITER și AICT.ro

Distribuie

Articole recente

Categorii

Articolul precedent”Doar un cuvânt: PLASTIC!”
Articolul următorAriel merge mai departe!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Comentarii recente