Nicușor Dan – Decalogul minciunilor cultural-electorale

-

Vă sugerez să vizionați, întâi, interviul domnului Nicușor Dan și apoi să citiți textul care urmează.

Domnul primar general Nicușor Dan recunoaște, în acest interviu, că, după schimbarea unor directori de teatre, a avut alte priorități decât… cultura și că a încălcat („teoretic”🤣) legea, neorganizând, în cei patru ani de mandat, niciun concurs deschis/închis pentru ocuparea (legală a) posturilor de manageri culturali!

(anti)Decalog:

Nr. 1

Domnul Nicușor Dan vorbește, în acest interviu, despre micșorarea bugetelor teatrelor, în 2021, ca despre o imperioasă necesitate pentru a putea salva Primăria Capitalei.

Fals! Domnul  Nicușor Dan a scăzut bugetele tuturor teatrelor pentru a-i putea denigra, printr-o dezbatere publică fără finalitate, pe managerii „risipitori”. Făcea parte din strategia de schimbare a acestora.

După evaluările din 2022, când unii au fost demiși, alții, constrânși să-și dea demisia și alții au fost trecuți interimari (apoi, temporari), bugetele pentru programe și proiecte culturale au crescut corespunzător cu simpatia/afecțiunea pentru managerii numiți de dânsul. Majoritatea celor rămași din „vechiul regim” nu au mai beneficiat nici de afecțiune, nici de măriri de buget.

Nr. 2

Bugetul PROEDUS (Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive București) a fost, în mandatul domnului primar general Nicușor Dan, corespunzător cu afecțiunea doamnei Liliana Maria Toderiuc-Fedorca (directoarea executivă a Direcției Cultură, Învățământ, Turism din PMB), pentru această instituție publică. Afecțiunea doamnei Fedorca a fost, întotdeauna, foarte-foarte mare!

Nr. 3

În întrebările Domnului Anghel Damian, foarte pertinente de altfel, se vorbește

despre interimat, ca și cum domnul primar general Nicușor Dan ar prelungi contractele de management din șase în șase luni, iar domnul Nicușor Dan spune că „așa e”!

Fals! După cele 120 de zile de interimat legal, toți managerii au fost „numiți temporar până la organizarea concursului”, adică pe perioadă nedeterminată. O formă de contract care nu există în OUG 189/2008 cu modificările și completările ulterioare și nici în Ordinul Ministrului Culturii nr 2799/2015.

Răspunsul pe care mi l-a dat, la o petiție adresată de mine, chiar Corpul de Control al Primarului confirmă ilegalitatea unor astfel de numiri, menționând că numirea a fost făcută în baza „articolului 30 din Legea  153/2017

1) Exercitarea cu caracter temporar a unei funcții de conducere se realizează prin numirea temporară a unei persoane angajate/numite care îndeplinește condițiile specifice pentru ocuparea funcției de conducere și care nu a fost sancționată disciplinar, până la ocuparea prin concurs a postului, DACĂ ÎN STATUTE SAU ÎN LEGI SPECIALE NU SE PREVEDE ALTFEL.”

Or, tocmai că teatrele au asemenea legi speciale. Sunt OUG 189/2008 și OMC 2799/2015, care prevăd clar doar existența unui interimat de maximum 120 de zile și ocuparea postului prin concurs, nicidecum altfel de numiri; deci, numirile sunt ilegale.

Întrebarea care se pune, desigur retoric, este dacă și documentele semnate de către managerii numiți ilegal sunt tot ilegale?

Nr. 4

Domnul primar general Nicușor Dan susține că managerilor de teatru li se prelungește „contractul de interimat” din șase în șase luni! Domnul primar general dorește să ne dezinformeze, contractele de numire temporară fiind semnate chiar de dumnealui ”până la organizarea concursului”;

Nr. 5

Domnul primar general Nicușor Dan recunoaște că este TEORETIC în ilegalitate, în ceea ce privește managementul celor 16 instituții de spectacole din București (adică toate cele din subordine).

Îl informez, asemeni domnului Anghel Damian, că nu există ilegalitate teoretică și ilegalitate practică; domnul primar general Nicușor Dan este în ilegalitate și atât! Drept care ar trebuie să își dea demisia sau ar trebui acționat în justiție, lucru care, desigur, nu se va întâmpla, dar se prea poate să fie recompensat de către bucureșteni cu încă un mandat!

Nr. 6

Domnul primar general Nicușor Dan recunoaște că toate comisiile de evaluare de până acum „au fost așa și așa”, dar că „managerii dați afară au fost înlăturați pe bună dreptate” (?!)

Păi, vorba lui Moromete, „Pe ce te bazezi?”, dom’le primar general, dacă tot recunoașteți c-au fost „așa și-așa”? Cumva vă referiți la faptul că nu i-au schimbat chiar pe toți așa cum ați preconizat/negociat? Cam așa reiese, să știți!!!

Nr. 7

Domnul primar general Nicușor Dan susține că managerii „interimari” sunt evaluați de către „aceeași comisie” (presupunem că se referă la comisia „așa și-așa”)!

Domnul Anghel Damian a demontat această minciună a domnului primar General Nicușor Dan!

Nr. 8

Domnul primar general Nicușor Dan dorește să ne dezinformeze când  susține că: „evaluarea pe care-am făcut-o în anul doi a fost mai bună decât evaluarea făcută în anul întâi și evaluarea făcută în anul trei a fost o evaluare mai bună decât în anul doi”, pentru simplul motiv că, în anul întâi (2021, pentru anul 2020 și/sau pentru final de mandat) NU s-a făcut nicio evaluare. În 2022 s-au făcut, de-a valma, evaluările anuale pentru 2020,  pentru 2021, precum și cele pentru final de mandat (unde a fost cazul). În 2023 s-au făcut doar două evaluări de final de mandat (Masca, Țăndarică), pentru că, între timp, Gelu Colceag și-a dat demisia renunțând la mandat (Teatrul Mic), iar George Mihaiță (Teatrul de Comedie) și Dorina Lazăr (Teatrul Odeon) au anunțat că  se retrag la sfârșitul mandatului, așa că n-au mai fost evaluați! După obținerea unei frumoase note, Anca Florea (Teatrul Masca) s-a retras și ea. Călin Mocanu, cel care a obținut cea mai mare notă la evaluarea de final de mandat, continuă să ”managerieze” temporar Teatrul ”Țăndărică”, asemeni tuturor colegilor săi.

Comisiile „așa și-așa” au decis că cei mai pregătiți manageri, cei care au obținut note peste 9 și mai pot obține un mandat când o fi să se organizeze concursuri (pentru ei fiind închise, adică fără participarea altcuiva) sunt cei de la Teatrul Masca (însă, s-a retras după evaluare), Teatrul „Constantin Tănase”, Teatrul „Ion Creangă” și Teatrul Țandărică. Rezultă, cum e normal, că, din punctul de vedere al domnului primar General Nicușor Dan și din cel al comisiei ”așa și-așa”, aceste teatre sunt cele mai performante. Întrebarea care se pune este de ce alte teatre (și nu acestea) au primit un buget pentru programe și proiecte culturale mult mai consistent? Oare domnul primar general Nicușor Dan nu ține cont de performanța managerilor, respectiv a teatrelor, așa cum reiese din evaluările făcute de comisia ”așa și-așa”? Deducem că este vorba, în acest caz, de discriminarea/ favorizarea unor manageri/teatre în detrimentul altora.

Nr. 9

Domnul Nicușor Dan (ne) dezinformează spunând că doamna Fedorca „a venit și a dat un concurs”.  Doamna Fedorca era deja consiliera sa personală, iar despre organizarea concursului pentru postul de directoare executivă a DCÎT din PMB a aflat doar dânsa. Știm asta chiar din „ciupiturile” postate pe facebook, la vremea respectivă, de către doamna Cristina Modreanu, care, se pare, că aștepta să ocupe dânsa acest post, firește, tot prin concurs. Ambele doamne au fost în preajma domnului Nicușor Dan în campania electorală, însă doamna Fedorca, fiind și membră de partid, și consilieră personală, a câștigat indubitabil concursul fiind singura concurentă. Nu știm dacă a fost validată de „comisia așa și-așa” sau de o comisie ”mai altfel”, pentru simplul motiv că acel concurs a avut loc în mare secret!

Nr. 10

Domnul primar general Nicușor Dan (ne) dezinformează când spune că au tot scăzut bugetele teatrelor. Au scăzut în 2021, dar după evaluarea managerilor făcută de comisia „așa și-așa”, și după înlăturarea celor indezirabili, în 2022, au început să crească la loc, e drept doar acolo unde sunt directorii favoriți ai domnului primar general.

În loc de concluzii:

Nu știu, în alte domenii, cum e!

Știu că parcurile sunt în paragină, că mai are mult (vreo zece mandate) până să rezolve problema apei calde, a căldurii, a fluidizării traficului, a consolidării și reabilitării imobilelor cu risc seismic ridicat – lucruri esențiale pentru o capitală europeană.

Știu că a promis că va face toate acestea, dar că, în majoritatea timpului, nu a existat, iar în ultimele zece luni, când a devenit foarte prezent, și-a făcut doar campanie electorală.

Știu că a avut două proiecte de comasare/desființare a unor teatre și centre culturale bucureștene, proiecte care au fost respinse de Consiliul General. Însă mai știu că aceste centre culturale/teatre se sting încet ca urmare a subfinanțării!

Știu că nu a făcut nimic-nimic pentru teatrele independente, deși au fost parte din campania sa anterioară.

Știu că a înjumătățit, fără sens și fără suflet, indemnizațiile bucureștenilor cu dizabilități.

E drept, între timp, s-a tuns, s-a frezat, s-a bărbierit, și-a cumpărat costume, cămăși, cravate scumpe, pe care a învățat să le poarte asemeni unui actor pe scenă. Personal, îi prețuiam mai mult boemia și presupusa inocență; acum este doar un politician fără suflet, fără coloană vertebrală, o marionetă la mâna unor partide și a unor oameni bogați care-i finanțează campania electorală. Nu, nu cred că donațiile pentru campanie sunt făcute din noblețe sufletească și cu dragoste de București. Evident, sunt făcute pentru a li se întoarce favoruri, așa cum se obișnuiește.

Însă, cel mai evident este faptul că pe Domnul Nicușor Dan nu-l interesează cultura! Ca urmare, dacă va mai apuca un mandat, cu siguranță, procesul de dezagregare, întărâtare, umilire a oamenilor de teatru va continua. Pentru a distruge cultura bucureșteană îi va fi suficient încă un mandat!

Vom trăi și vom vedea!

Marinela Țepuș
Marinela Țepușhttps://tepusa.ro
Este teatrolog și filolog. A fost secretar literar la Teatrul George Ciprian din Buzău, Teatrul Fani Tardini din Galați și la Teatrul Nottara din București. A fost directorul Teatrului Nottara din București și al Teatrului George Ciprian din Buzău. A primit, în 2018, Premiul Președintelui UNITEM pentru management, în cadrul Galei Premiilor UNITEM, ediția a XVII-a, iar în 2019, Premiul de excelență, în cadrul aceleiași Gale, ediția a XVIII-a. Activitate publicistică Din 1997, este critic de teatru, publicând (în calitate de redactor/ colaborator) cronici, interviuri, anchete, portrete, reportaje, în revistele: Scena, Luceafărul, Teatrul azi, Diagonale, precum și în ziare/ suplimente culturale: Rampa (Ziarul AZI), Ziarul de duminică, Gazeta Teatrului Național, Cotidianul, Adevărul literar şi artistic. Este membru UNITER și AICT.ro

Distribuie

Articole recente

Categorii

Articolul precedentScorneli și ceva temei(uri)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Comentarii recente