Teatru și poliTichie … de mărgăritar!

-

NR.211910/18.12.2023

Către:
Primăria Municipiului București
În atenția Domnului Nicușor DAN, Primar General

Domnule Primar General,

Subsemnata Marinela Țepuș, domiciliată în București (….) tel. (…), de profesie teatrolog și filolog, în calitate fost Manager (Director) al Teatrului C.I.Nottara timp de 10 ani și cinci luni, din care 6 ani și șase luni (noiembrie 2015 – 2 mai 2022) i-am petrecut făcând demersuri/ documentații/ proceduri/ scrisori/ solicitări, bătând pe la ușile tuturor celor în drept, organizând întâlniri cu asociațiile de proprietari din cele două corpuri ale imobilului care adăpostește Teatrul ”Nottara”, pentru a se demara procedura de consolidare a acestuia, vă aduc la cunoștință următoarele:

Înțeleg, din declarațiile date marți, 5 decembrie 2023, (Anexa nr. 1: Nicuşor Dan afirmă că teatrele aflate în clădiri cu risc seismic vor continua să aibă spectacole în alte spaţii).

Aceleași informații pot fi găsite (și) în Capital.ro, Buletin de București etc. (Europa FM a șters de pe site tocmai fragmentul de înregistrare în care recunoașteți că nu știți ce se întâmplă cu ”sala Nottara – Magheru”.)

că:

  1. Vă preocupă în mod deosebit procesul ”de reorganizare după legea dată în sfârşit de octombrie şi trebuie să terminăm procesul ăsta de reorganizare la sfârşitul lunii decembrie”. Vă referiți oare la comasările nereușite ale centrelor culturale sau la proiectul de comasare a unor teatre cu o istorie de aproape 80 de ani, sub pretextul că nu vor mai avea unde să joace, iar chiriile pentru posibile spații vor îngreuna prea mult bugetul, și așa șubred, al PMB?
  2. De vină este ”managementul intern” declarând că: ” este o chestiune de management intern al instituţiilor pentru a-şi găsi săli în care să joace”;
  3. Susțineți că: ”Despre sala Nottara – Magheru nu am informaţii în acest moment. Acolo tot timpul este discuţia cu a avea 50% din proprietari. (…) Nu cunosc în momentul de faţă sala Teatrului Nottara din Magheru, dacă s-a ajuns la acordul cu asociaţia de proprietari, adică dacă există 50% din proprietari care vor să consolideze”. Vă cred, devreme ce vorbiți despre ”sala Nottara – Magheru”, când este vorba, de fapt, despre sălile Teatrului NOTTARA din bd. Magheru nr. 20!

Ca urmare a acestor declarații, vă aduc la cunoștință faptul că există trei documentații complete care se referă la procedura de consolidare a Teatrului „Nottara”, predate de mine la PMB, după cum urmează:

  • Direcția Generală de Investiții (încă din 2017);
  • Administrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic (2019, 2021 și 2022)
  • Direcția Cultură, Învățământ, Turism (2017; începutul anului 2021 – predată, imediat după numire, doamnei directoare executive, care a și promis că se implică. E adevărat, dânsa s-a implicat, cu deosebită abnegație, spre a mă demite… pentru ”incompetență”).

Dacă directoarea executivă a DCÎT din PMB și/sau managerul numit temporar al Teatrului ”Nottara” v-ar fi adus la cunoștință, pe scurt, ce se întâmplă cu Teatrul ”Nottara”, ați fi putut afla/ știi următoarele:

  1. Că expertiza tehnică realizată în 2016 a expirat după trei ani, fără a se fi făcut lucrările necesare recomandate și că, în consecință, este necesară o nouă expertiză;
  2. Că am înaintat, către Direcția Cultură, Învățământ, Turism și către Direcția de Planificare Investiții, chiar înainte de demiterea mea, o scrisoare prin care îmi exprimam îngrijorarea că Teatrul ”Nottara” nu se afla pe Ordinea de zi a ședinței Consiliului General al Municipiului București din 30 martie 2022, spre a fi votat alături de alte imobile bucureștene, pentru începerea demersurilor privind procedura de consolidare prin PNRR (Anexa nr. 2: ciorna scrisorii înaintate, al cărei original cu nr. de înregistrare sigur se poate găsi la cele două Direcții și sau la teatru; a fost trimisă în jurul datei 4 martie 2022 și, evident, nu a existat niciun răspuns);
  3. Că Teatrul ”Nottara” are două săli în imobilul de pe bd. Magheru 20, nu una, după cum declarați, care urmează a se închide conform legii 243/iulie 2023;
  4. Că toți proprietarii din str. Jules Michelet, corpul de imobil care cuprinde cele două scene și cabinele actorilor, sunt de acord cu consolidarea și că, lucrările de reabilitare se pot face pe tronsoane, conform declarațiilor specialiștilor;
  5. Că sala mare de spectacole nu are proprietari deasupra, aflându-se sub cerul liber, astfel încât și acolo pot începe, oricând, lucrările de reabilitare;
  6. Că singura problemă cu proprietarii este cea din corpul de clădire de pe bd. Magheru nr. 20, dar că și acolo (până în 2022, când m-ați demis și, de atunci, nu mai știu ce se întâmplă), procentul proprietarilor de acord cu consolidarea, la care se adăuga și ICRAL-ul, pentru spațiile deținute, depășea 50%;
  7. Că am predat, la plecare, managerului numit de dvs., în prezența secretarei Direcției, doi saci cu documentele aferente procedurii de consolidare, precum și mai multe documentații complete, care puteau fi depuse ori de câte ori ar fi fost nevoie;
  8. Că avizul de funcționare ISU nu poate fi obținut decât în urma lucrărilor de consolidare, presupunând câteva modificări în construcție, care nu pot fi făcute fără un proiect și fără aceleași lucrări de reabilitare; în aceiași saci cu documente se află și demersul nostru pentru obținerea acestui aviz precum și răspunsul aferent;
  9. Că managerul numit temporar de dumneavoastră nu se agită să caute spații de joc, declarându-le angajaților că e bine să stea liniștiți, pentru că legea se va schimba și nu se vor închide teatrele; aceeași declarație, o face și doamna  directoare adjunctă de scenă a teatrului, pe facebook (Anexa nr 3: postarea directoarei de scenă)
  10. Cu siguranță știți mai bine decât noi toți că Legea în cauză (243/iulie 2023) la a cărei inițiere ați participat (conform pct ”(6) La cererea primarilor municipiilor, orașelor și comunelor, primarului general al municipiului București și primarilor de sector, oficiile de cadastru și publicitate imobiliară, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Centrul Național de Informații Fiscale, precum și orice alte instituții, autorități, experți tehnici atestați sau alte persoane fizice sau juridice, în condițiile legii, au obligația să acorde autorităților administrației publice locale sprijinul, precum și informațiile necesare îndeplinirii activităților prevăzute de prezenta lege”), nu va fi schimbată, ci doar amânată, astfel încât, dacă veți mai lua un mandat de primar general, să puteți închide liniștit nefericitele teatre cu bulină roșie, fără spaima unui scandal, care v-ar afecta campania electorală.

Ca urmare, domnule primar general, fie sunteți dezinformat de către subalternii dumneavoastră, fie doriți, cu tot dinadinsul, să rămâneți neinformat, astfel încât, după stoparea programării spectacolelor la sediu, să puteți sugruma cu totul activitatea unor teatre istorice, după o dorință mai veche și exprimată în diferite împrejurări (este vorba de comasare/ reorganizare/ restructurare), sub pretext că Primăria nu își va mai putea permite să plătească atâtea salarii și chirii uriașe pentru niște instituții care și-au ”suspendat parțial activitatea”. Am spus bine ”și-au suspendat activitatea”, pentru că notificarea pe care au primit-o managerii numiți temporar de la doamna directoare executivă a DCÎT îi solicita pe ei ”să dispună” închiderea sălilor de spectacol, lucru nemaiauzit până la această oră. (Anexa nr. 4 și 5: solicitarea DCÎT).

Totodată, vă aduc la cunoștință faptul că abia acum am înțeles atât motivul real al demiterii mele (nu aș fi ”dispus” niciodată închiderea Teatrului ”Nottara”), cât și motivul pentru care ați scos, de la poziția 143, imobilul de pe lista prioritară de consolidări, înlocuindu-l cu imobilul alăturat (cel cu nr. 16 – 18; Anexa nr 6: postarea de pe pagina dvs de facebook):

punerea în fapt a unei strategii prin care să comasați câteva teatre de stat cu o activitate de 70 – 80 de ani, acțiune pe care altfel nu o puteți face fără o Hotărâre de Guvern. Îmi doresc din suflet să nu am dreptate și să mă contraziceți cu argumente solide, ca, de pildă, oferirea unui spațiu de joc adecvat pentru Teatrul ”Nottara” și demararea, în regim de urgență, a tuturor demersurilor în vederea consolidării imobilului de pe bd. Magheru, nr. 20, sector 1.

În sprijinul celor susținute mai sus vă întreb cum s-a întâmplat că, îndată după declararea, cu fast, a deschiderii Teatrului ”Ion Creangă”: ”Primarul General Nicușor Dan susține că reabilitarea clădirii a fost „o întreagă epopee în ultimii ani, cu un lung șir de amânări, opriri ale șantierului, întârzieri la plată, refacerea proiectului, ș.a.

(sursa: jurnalul.ro – Nicușor Dan: După 14 ani, actorii Teatrului Ion Creangă se pot întoarce acasă)

sau

”Nicușor Dan a spus că actorii vor juca prima piesă pe scenă în stagiunea din luna septembrie. Primarul le urează mult succes actorilor și cât mai multe piese cu casă închisă”

(sursa: b365.ro – Sala Mare a Teatrului Ion Creangă din București este gata. Actorii se vor întoarce pe scenă, iar bucureștenii la spectacole în luna septembrie)

l-ați (și) închis?

E adevărat că, după cum spun angajații Teatrului ”Ion Creangă”, tare triști că nu pot programa spectacole pentru public într-un teatru a cărei consolidare a durat cca 15 ani, nu se poate obține avizul de funcționare ISU, întrucât nu are suficiente ieșiri de urgență în caz de incendiu?

Cum explicați faptul că ați investit atâția bani în aceste lucrări (ați declarat, în 16 iunie 2022, când ați anunțat reluarea lucrărilor de consolidare, că bugetul estimat este de 4,6 milioane de lei), fără a vă asigura că proiectul are  toate datele necesare pentru obținerea tuturor avizelor de funcționare?

În consecință, vă rog, respectuos, să ridicați de pe umerii noii conduceri a Teatrului ”Nottara” povara unor demersuri atât de importante și să numiți un manager (fie și temporar) capabil să-și asume toate demersurile care decurg din respectarea Legii 243/iulie 2023 (găsirea unor spații de joc adecvate pentru o trupă de notorietate), precum și demararea procedurilor pentru o nouă expertiză tehnică, studiu DALI, studii de fezabilitate, lucrări de consolidare, și care să vă (și) informeze de stadiul preocupărilor sale în acest sens.

Vă mulțumesc,

Marinela ȚEPUȘ

Teatrolog/ critic de teatru

Vă rog să-mi transmiteți răspunsul dumneavoastră la reclamație pe adresa de e-mail: (…) și pe adresa: (…)

Marinela Țepuș
Marinela Țepușhttps://tepusa.ro
Este teatrolog și filolog. A fost secretar literar la Teatrul George Ciprian din Buzău, Teatrul Fani Tardini din Galați și la Teatrul Nottara din București. A fost directorul Teatrului Nottara din București și al Teatrului George Ciprian din Buzău. A primit, în 2018, Premiul Președintelui UNITEM pentru management, în cadrul Galei Premiilor UNITEM, ediția a XVII-a, iar în 2019, Premiul de excelență, în cadrul aceleiași Gale, ediția a XVIII-a. Activitate publicistică Din 1997, este critic de teatru, publicând (în calitate de redactor/ colaborator) cronici, interviuri, anchete, portrete, reportaje, în revistele: Scena, Luceafărul, Teatrul azi, Diagonale, precum și în ziare/ suplimente culturale: Rampa (Ziarul AZI), Ziarul de duminică, Gazeta Teatrului Național, Cotidianul, Adevărul literar şi artistic. Este membru UNITER și AICT.ro

Distribuie

Articole recente

Categorii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Comentarii recente